Komunikasi Elemen Sekolah dan Masyarakat dalam Upaya Peningkatan Mutu Layanan

Authors

  • Hasma Nur jaya Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kendari

DOI:

https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.178

Keywords:

Communication, Elements of School, Society, Quality of services

Abstract

The purpose of this study is to describe the communication between school and community elements in an effort to improve service quality at SMA Muhammadiyah Kendari. Qualitative research applies a descriptive approach. Research informants are: principals, teachers, and the community (student guardians). Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis went through three stages, namely: data reduction, data display, data conclusion and verification. Meanwhile, the validity of the data is carried out by triangulation of sources and triangulation of techniques. The results of the study indicate that communication between schools and the community in improving the quality of services at SMA Muhammadiyah Kendari, namely: 1) integrity, namely providing integrated information to the community; 2) continuously. Periodic communication; 3) comprehensive or there is no special application in communicating with the community; 4) building, meaning that the resulting communication gives hope for improving the quality of education; and 5) adjustments in communication are needed in introducing school programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. (2018). Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru, Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 190–198. https://doi.org/10.17509/jpp.v17i3.9612

Dewi, M. S., Wahyuni, I. I., Studi, P., Komunikasi, I., & Telkom, U. (2022). Strategi Media Monitoring pada Pemberitaan Covid-19 di Media Daring ( Langkah Preventif Biro Humas Pemprov Jabar Dalam Mendeteksi Berita Hoax Mengenai Covid-19 ) Media Monitoring Strategy On Online News Of Covid-19 ( Preventive Steps for the Bureau of Pub. V(I), 35–43.

Fairus, R. N., & Jadid, U. N. (2019). Manajemen strategi dalam meningkatkan mutu pelayanan kepegawaian. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 03 (11), 169-197 https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim.

Fiantis, D. (2018). Hubungan Sekolah dengan Masyarakat. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.

Hernikawati, D. (2017). Komunikasi Kelompok dan Upaya Pengembangannya (Kasus Pada Galeri Internet BPPKI Jakata Terkait Upaya Revisi Instrument Evaluasi Peserta). Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 21(1), 83. https://doi.org/10.31445/jskm.2017.210107

Kurniawan, H., & Rahayu, S. (2021). Pemeranan dan Internalisasi Karakter Integritas dalam Pelayanan Literasi Masyarakat. Integritas: Jurnal Antikorupsi, 6(2), 341–354. https://doi.org/10.32697/integritas.v6i2.680

Nadeak, B. (2017). Pengaruh Locus Of Control, Integritas, dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kepuasan Kerja PNS Dinas Pendidikan , Pemuda, dan Plahraga Kabupaten Karawang. Jurnal Politikom Indonesiana, 2, 480–486.

Ningrum, A. (2019). Pengelolaan Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Dalam Pengembangan Di Sekolah Pada Era Otonomi. 1–5. http://dx.doi.org/10.31227/osf.io/rs7we

Oktavia, F. (2016). Upaya Komunikasi Interpersonal Kepala Desa Borneo Sejahtera Dengan Masyarakat Desa Long Lunuk. Ilmu Komunikasi, 4(1), 239–253.

Ramadhanty, S. (2014). Penggunaan Komunikasi Fatis dalam Pengelolaan Hubungan di Tempat Kerja. Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 1–12. https://jkms.ejournal.unri.ac.id/index.php/JKMS/article/view/2556

Sutapa, M. (2006). Membangun Komunikasi Efektif Di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 69–76.

Syahrudin, H., & Thoharudin, M. (2020). Pengaruh Integritas Kelompok terhadap kinera pegawai sekretariat daerah kabupaten kapuas Hulu. Jurnal Ilmiah Manajemen Vol. 17, No.2, Oktober 2020 https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jembatan/index.

Syaputri, N. A. (2019). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Berbasis Sekolah (MBS). Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(2) 1–13.

Umar, M. (2016). Manajemen Hubungan Sekolah Dan Masyarakat Dalam Pendidikan. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 18. https://doi.org/10.22373/je.v2i1.688

Vardhani, N. K., & Tyas, A. S. P. (2019). Strategi Komunikasi Dalam Interaksi Dengan Mahasiswa Pertukaran Asing. Jurnal Gama Societa, 2(1), 9. https://doi.org/10.22146/jgs.40424

Yovinus. (2018). Peran Komunikasi Publik Media Sosial dalam Implementasi Kebijakan Keterbukaan Informasi Publik. Academia Praja, 1, 185–211.

Zikri Facrul Nurhadi, & Kurniawan, A. W. (2017). Kajian Tentang Efektivitas Pesan dalam Komunikasi. Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian-, 3(1), 90–95.

Downloads

Published

2022-06-10

How to Cite

Nur jaya, H. (2022). Komunikasi Elemen Sekolah dan Masyarakat dalam Upaya Peningkatan Mutu Layanan. Journal of Education and Teaching (JET), 2(2), 149-161. https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.178